Ontslagen uit het ziekenhuis, wat nu?
Vooraleer je na je verblijf opnieuw naar huis mag, zijn er aantal zaken die in orde gebracht moeten worden. Hieronder vind je alvast de belangrijkste aandachtspunten uit de ontslagprocedure zoals we die in ons ziekenhuis hanteren.
Aandachtspunten
Van zodra je gezondheidstoestand het toelaat, werken we naar je ontslag toe. De behandelend arts beslist in overleg met jou wanneer je ontslagklaar bent en welke voorwaarden er moeten vervuld zijn vooraleer je effectief in ontslag kan. De concrete ontslagdatum en uur worden hierbij onderling afgesproken tussen de behandelend arts, de verpleegkundigen, jezelf en je familie.
De dag van ontslag zal je de nodige documenten ontvangen:
- Een ontslagbrief voor de huisarts
- Een overzicht van de thuismedicatie
- Voorschriften voor medicatie die verder dient genomen te worden
- Voorschrift kinesist indien van toepassing
- Indien vervolgzorg specifieke zorgen nodig zijn, wordt een verwijzende brief voor thuisverpleging of de verzorgingsinstelling naar waar wordt doorverwezen meegegeven (bijvoorbeeld aangaande inspuitingen die dienen gegeven te worden, wondzorg die dient uitgevoerd te worden,…)
- Contactgegevens bij vragen
Nazorg
Zorg er mee voor dat alles voor jouw verdere verzorging en thuismedicatie duidelijk is. Aarzel niet om informatie aan de verpleegkundige of de arts te vragen.
Heb je een vervolgafspraak of verdere onderzoeken nodig? We plannen dit alvast in tijdens je verblijf of we vragen jouw contactgegevens.
Vervoer
Zorg er zeker voor dat je vervoer naar huis hebt (familie, kennis, ziekenvervoer, taxi, ...). Als dit een probleem is, licht dan zo snel mogelijk de verpleegkundigen op jouw dienst in.
Er is een Kiss & Ride-zone in het parkeergebouw P2 op niveau 0 om patiënten of bezoekers op te zetten of af te halen. Komt iemand van jouw familie of een kennis jou ophalen en je bent moeilijk te been? Op onze parking en aan de hoofdingang zijn rolstoelen beschikbaar.
Hulp nodig thuis?
Als je thuis nood hebt aan ondersteuning, dan verwittig je de thuiszorgdiensten best op tijd. Voor al je vragen over thuiszorg, kan je tijdens je verblijf terecht bij de sociale dienst.
Er zijn ook heel wat (medische) hulpmiddelen beschikbaar die je thuis het leven makkelijker maken. We brachten hier een overzicht samen.
Je medisch dossier altijd online binnen handbereik?
Via mynexuzhealth heb je een selectie van jouw patiëntendossier bij AZ Sint-Maarten, en zelfs andere ziekenhuizen, altijd en overal bij de hand. Op je computer thuis, je tablet of smartphone. Klik door voor meer informatie.
Je factuur
Zes tot acht weken na je ontslag uit het ziekenhuis of na je consultatie bij één van onze artsen of diensten ontvang je je ziekenhuisfactuur. Op die factuur vind je alle kosten terug van je verblijf, consultatie en/of behandeling in het ziekenhuis.
Vragen over je ontslag?
Jouw eerste aanspreekpunt in geval van ontslag is je behandelende arts of de verpleegkundigen op de eenheid waar je verblijft.
Sociale dienst
Wanneer jezelf of jouw naasten niet voor vervoer kunnen zorgen, laat dit dan zo snel als mogelijk aan de verpleegkundige of behandelend arts weten of contacteer de sociale dienst. Ook voor hulp thuis ,specifieke zorgen, revalidatienood … kan je de sociale dienst contacteren.
Via onderstaande knop vind je de contactgegevens (telefoonnummers, e-mailadressen, routenummer en kantooruren terug).
Meer info?
Lees onze infobrochure meerdaagse opname met extra info over de voorbereiding van je opname, je verblijf, ontslagprocedure, etc.
We wensen je alvast een spoedig herstel toe!