Zowel vanuit incidenten, als kwaliteitsmetingen, klachten en interne audits worden acties voor kwaliteitsverbetering geformuleerd en willen we permanent werken aan een veilige zorgverlening. Hiervoor werkt de dienst kwaliteit nauw samen met alle departementen van het ziekenhuis bij onder andere kwaliteitsprojecten of verbeterprojecten.
Kwaliteitsbeleid
Resultaten uit kwaliteitsmetingen, incidentanalyse en jaarverslag klachten worden o.a. als kritische succesfactoren opgenomen in het kwaliteitsbeleid van het ziekenhuis en worden via verbeteracties verder aangepakt.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Het ziekenhuis voorziet een duidelijke communicatie betreffende financiële informatie van het zorgproces naar de patiënt en zijn familie. Op basis van deze verbeterdoelstelling heeft het ziekenhuis op zijn website een simulatie geplaatst van de kostprijs van veelvoorkomende opnames.
- Het ziekenhuis houdt een registratie bij van wachttijden voor spoed, raadplegingen, onderzoeken, opnames en behandelingen; en gebruikt de informatie voor gerichte verbeteracties. Om de communicatie omtrent wachttijden te verbeteren werd er o.a. ook een informatievideo op de website geplaatst.
- Het ziekenhuis zet in op het ontwikkelen en gebruiken van digitale tools om een transparante communicatie naar de patiënt en zijn familie te verzekeren. Via mynexuzhealth heb je voortaan een selectie van jouw afspraken en patiëntendossier bij AZ Sint-Maarten, en zelfs andere ziekenhuizen (aangesloten bij nexuzhealth), altijd en overal bij de hand. Op je computer thuis, je tablet of smartphone. Toegankelijk voor jou, maar ook voor je (huis)arts (via mynexuzpro).
Verder worden eveneens op basis van nieuwe ideeën, risico-inschattingen en medische ontwikkelingen verbeteracties opgestart om professionele, kwaliteitsvolle zorg te bieden.
We presenteren graag een aantal recente projecten.
Recente projecten
Digitalisering
AZ Sint-Maarten zet volop in op digitalisering van de zorg.
Recente implementaties projecten:
- Implementatie van een elektronisch verpleegkundig dossier
- Koppeling van parametertoestellen met elektronisch dossier zodat resultaten onmiddellijk naar dossier worden doorgestuurd.
- Elektronische aanvraag en opvolging van bloedtransfusie
- Online afspraak maken op website
Fair care bij kinderen
Elke zorgverlener, betrokken in het traject van het kind, handelt vanuit de FAIR Care principes. Men is zich bewust van de setting rondom het kind, de uitleg die men geeft aan het kind, … dit om de procedure voor het kind zo comfortabel, rustig, angst- en pijnvrij te laten verlopen.
Principe van FAIR care - dit houdt in:
- ‘Faire’, eerlijke zorg vanuit standpunt van het kind
- Atraumatische zorg
- Individuele zorg op maat van het kind
- Respectvolle zorg
Meer informatie of contact?
Dienst kwaliteit
E-mail: kwaliteitsdienst.azsintmaarten [at] emmaus.be
Telefoon: 015 89 20 15