In AZ Sint-Maarten is kwaliteitsbeleid (beleid inzake kwaliteit van zorg) een integraal onderdeel van het organisatiebeleid en een kernelement van ons DNA. Het onderstreept het belang van een kwalitatief, veilig en efficiënt zorgproces gericht op het welzijn van de patiënt. De tevredenheid van de hedendaagse patiënt wordt niet alleen bepaald door de medische, paramedische en verpleegkundige zorg maar ook door de kwaliteitsbeleving van elk contact met zorgverleners en het ziekenhuis.
Het kwaliteitsmodel AZ Sint-Maarten bestaat uit vijf pijlers waarbinnen ambities (waarnaar we streven) en 160 kritische succesfactoren (hoe we deze zullen realiseren) beschreven staan. Deze bieden het ziekenhuis - in samenwerking met patiënten, medewerkers en andere belangrijke betrokkenen - een duidelijk kader m.b.t. hoe AZ Sint-Maarten zijn kwaliteit van zorg- en dienstverlening aanstuurt en blijvend verder zal ontwikkelen.
Deze kritische succesfactoren (KSF) moeten aantoonbaar zijn in de praktijk en veelal opgenomen in werkafspraken, verantwoordelijkheden, systemen en structuren van het ziekenhuis. Daar waar we KSF nog niet bereikt of ingevuld hebben, starten we verbeteracties om deze alsnog te bereiken. De toetsing van onze dagelijkse zorg- en dienstverlening aan de KSF zijn een belangrijk uitgangspunt van onze interne en externe kwaliteitsaudits.
De vijf pijlers die ons kwaliteitsbeleid sturen
- zorgrelatie
- procesfocus
- strategie
- verbeterfocus
- ‘iedereen mee’.
Doorheen deze 5 pijlers zijn patiëntveiligheidsdoelen (PVD) gedefinieerd. Deze zijn gericht op handelingen die cruciaal zijn voor een kwaliteitsvolle, veilige zorgverlening.
Patiëntveiligheidsdoelen AZ Sint-Maarten
- Handhygiëne
- Opvolging infecties
- Reiniging, desinfectie en sterilisatie
- Antimicrobieel beleid
- Medicatieverificatie
- Hoog Risico Medicatie (HRM)
- Gevaarlijke afkortingen
- Beheer en opvolging van incidenten
- Patiëntidentificatie
- Safe surgery checklist
- Overdracht van informatie
- Suïcidepreventie
- Decubituspreventie
- Valpreventie
- Preventief onderhoudsprogramma
- Veilig gebruik van medische apparatuur en medische hulpmiddelen
- Training en scholing kwaliteit en patiëntveiligheid
Contact: kwaliteitsdienst.azsintmaarten [at] emmaus.be (kwaliteitsdienst[dot]azsintmaarten[at]emmaus[dot]be)
Audits - controles - metingen
AZ Sint-Maarten toetst haar kwaliteit regelmatig zowel intern als extern.
Externe audits
Externe kwaliteitscontroles helpen ons om onszelf doorlopend kritisch in vraag te stellen.
Interne audits
Interne audits zijn een belangrijk onderdeel ter opvolging en borging van ons kwaliteitsbeleid. Daarnaast is het ook een middel om o.a. processen in kaart te brengen en als leermoment aan te grijpen.
Thema audits
Bij een thema audit wordt de focus gelegd op de patiëntveiligheidsdoelen. Er worden 3 ‘auditgolven’ per jaar georganiseerd. Tijdens zo een auditgolf komen maximum 3 thema’s aan bod die geëvalueerd worden op een steekproef van diensten. De audits worden uitgevoerd door interne medewerkers die opgeleid zijn tot interne auditor.
Patiëntentrajecten
De focus wordt hier gelegd op het auditen van patiëntentrajecten met als ondersteunend kader het kwaliteitsbeleid. Hierbij kijken we naar een specifiek patiëntenproces van opname tot ontslag (vb. een geplande opname van een patiënt voor een knieprothese). Een audit omvat een volledige dag waarbij de verschillende eenheden die betrokken zijn bij het patiëntentraject bekeken worden om zo het volledige traject en de overdrachtsmomenten in kaart te brengen. De audits worden uitgevoerd door interne medewerkers die opgeleid zijn tot interne auditor.
Zelfevaluatie eisenkaders
Om ten allen tijde voorbereid te zijn op een nalevingstoezicht vanuit de overheid, worden de bestaande eisenkaders gebruikt in een systeem van zelfevaluatie door de betrokken diensten. Per traject gebeurt om de 2 jaar een zelfevaluatie. Het betreft volgende trajecten:
- Cardiaal traject
- Chirurgisch traject
- Internistisch traject