Overslaan en naar de inhoud gaan
Medisch

“Pagina 6. Kan je mij nog eens uitleggen hoe ik dit juist moet begrijpen?” Nog snel enkele telefoontjes op vrijdagavond om op zaterdag 30 maart 2019 goed voorbereid een test af te leggen bij dr. Peter Boone en dr. Christophe Verlinden.

Levenslang leren. We horen er vaak over spreken. De artsen van de dienst orthopedische heelkunde ontwikkelden eigenhandig een cursus waarmee verpleegkundigen in het OK orthopedie en op diensten V460 – heelkunde, V440 – heelkunde en ortho-geriatrie hun kennis aanscherpen. Een turf van zo’n 350 pagina’s. Met als kroon op het studiewerk … een test. Verpleegkundigen volgen de opleiding buiten de werkuren. AZ Sint-Maarten keurde de uren goed in het kader van officiële opleiding en de verpleegkundigen ontvangen achteraf ook een certificate of excellence.

Meer kwaliteit, efficiëntie en patiëntveiligheid

Het doel van deze opleiding is om de kwaliteit van de orthopedische zorg naar een hoger niveau te tillen en zo een nieuwe maatstaf voor kwaliteit, efficiëntie en patiëntveiligheid neer te zetten.

Hoe?

  • Beter opgeleide OK-verpleegkundigen zijn efficiënter in het voorbereiden en assisteren van de ingrepen.
  • Ook de (na)zorg verloopt beter en vlotter wanneer de betrokken verpleegkundigen een sterkere theoretische achtergrond bezitten.

Naar de toekomst toe hoopt de dienst hiermee een kwaliteitsnorm te bepalen waaraan elke nieuwe verpleegkundige moet voldoen vooraleer hij, na de proefperiode, definitief mag meedraaien op het OK orthopedie of op de diensten V460 - heelkunde, V440 - heelkunde en de dienst ortho-geriatrie.

Aanpak

De lessen voor OK-verpleegkundigen waren gespreid over vijf zaterdagen van acht tot twaalf uur. Verpleegkundigen op de verpleegdiensten volgden sessies overdag. Elke arts van de dienst orthopedische heelkunde leverde een bijdrage conform zijn voornaamste OK-activiteit.

Het examen zelf bestaat uit twee delen.

  • Een schriftelijk deel dat via meerkeuzevragen, open vragen en foto’s naar de theorie toetst, aangepast aan dienst of OK;
  • (voor de OK-verpleegkundigen) een mondeling deel:  twee grote vragen gericht op de praktijk en enkele interpretaties  van radiografische opnames.

Het is de bedoeling dat elke verpleegkundige op een orthopedische dienst deze cursus in de toekomst volgt. Voor deze ‘eerste editie’ zijn er geen officiële verplichtingen aan gekoppeld. Dit naar analogie van de opleidingen en vereisten aan de universitaire ziekenhuizen.

Indien het vereiste niveau niet gehaald wordt, is dit een signaal dat de orthopedisten toelaat om met de betrokkene te kijken rond welke de facetten en hiaten ze bijkomende begeleiding kunnen voorzien zodat iedereen uiteindelijk op een correcte en kwalitatieve wijze functioneert. Bovendien genereert dit ook een meerwaarde voor de groep:  een betere kennis van de materie laat ook een betere participatie toe en stimuleert de interesse.

Kwaliteitslabel

De dienst orthopedische heelkunde vat deze aanpak op zoals elk belangrijk kwaliteitslabel:

  • Hoge standaarden zetten;
  • Een intensieve opleiding, die qua belasting zeker niet te onderschatten valt;
  • Toetsing van de kennis.

N.a.v. de eerste editie zijn de artsen zeer trots dat de meerderheid van de verpleegkundigen dit ter harte genomen heeft en bewezen heeft op een kwalitatief hoog niveau te kunnen functioneren. Ze hoop hiermee een precedent te creëren dat ook andere diensten zal motiveren om dit voorbeeld te volgen.

Kennismaken met het team orthopedische heelkunde? Klik hier.