Overslaan en naar de inhoud gaan
je opname plannen

Je opname plannen

Dagopname of meerdaagse opname

Tijdens een consultatie bespreek je samen met je huisarts of specialist de datum, het uur en geplande duur van je opname. Een opname duurt één dag (dagopname) of meerdere dagen (meerdaagse opname).

Wie voor je ziekenhuisopname verwittigen?

Het is belangrijk om enkele personen of instanties vooraf op de hoogte te brengen van je geplande opname:

  • je verzekeringsmaatschappij of ziekenfonds 
  • je huisarts
  • je werkgever

Ben je ouder dan 65 jaar en gerechtigd op een Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO)? Dan moet je vooraf de Pensioendienst op de hoogte brengen wanneer je hoofdverblijfplaats meer dan 21 opeenvolgende dagen verlaat. Ook een lange ziekenhuisopname moet je melden met een opname-attest.

Opvang hulpbehoevende gezinsleden

Heb je gezinsleden die hulpbehoevend zijn en in moeilijkheden dreigen te komen door jouw opname? Bespreek dit zo snel mogelijk met je behandelende arts of de sociale dienst. Zij zoeken samen met jou naar de beste oplossing.

patiënten schrijven zich in aan de inschrijvingskiosken in het ziekenhuis AZ Sint-Maarten

Hoe inschrijven in het ziekenhuis?

Als je naar het ziekenhuis komt voor een dag- of meerdaagse opname moet je je bij aankomst in het ziekenhuis inschrijven aan de hand van je identiteitskaart (e-ID of elektronische ID) of isi+-kaart. Dat is nodig om een tussenkomst van je ziekenfonds te ontvangen. 

Je laat je identiteitskaart inlezen via de kiosk of door een medewerker van de onthaaldiensten. Op het einde ontvang je een ticket met een verwijzing naar Route 037 en een volgnummer. Wanneer jouw volgnummer op het wachtrijscherm getoond wordt, ga je naar het aangegeven loket. Daar vult een onthaalmedewerker de nodige administratieve gegevens in en overloopt hij samen met jou de verdere opname. Door de opnameverklaring te ondertekenen, bevestig je de kamerkeuze. Na deze registratie verwijzen we je naar de juiste verpleeg- of dageenheid.

Wat breng je mee?

Administratief

  • identiteitskaart (bij afspraak voor je kind: kids-ID of een
    isi+-kaart)
  • contactgegevens van de contactpersoon tot wie het ziekenhuis zich kan wenden
  • bij een hospitalisatieverzekering: je verzekeringskaart en/of -formulier (in te vullen door de behandelende arts) dat bestemd is voor de verzekeringsmaatschappij

Medisch

  • geneesmiddelenfiche met overzicht van gebruikte medicatie en dosering - klik hier voor een leeg formulier
  • resultaten van onderzoeken (als ze niet in AZ Sint-Maarten zijn uitgevoerd)
  • ingevulde preoperatieve vragenlijst (in geval van heelkundige ingreep)

Persoonlijk

Toiletgerief, handdoeken, washandjes, nachtkledij, kamerjas, pantoffels, comfortabele dagkledij, stevig aansluitend schoeisel, ontspanning ...

Arbeidsongeval

Is je opname het gevolg van een arbeidsongeval? Bezorg dan volgende gegevens aan de onthaalmedewerker:

  • naam en adres van verzekeringsinstelling
  • naam en adres van je werkgever
  • polisnummer
  • dossiernummer van de verzekering

Aangifte met

  • Assurcard: doe telefonisch aangifte van je opname of registreer je opname via de verzekeringskiosk in de inkomhal.
  • DKV: geef je verzekeringskaart af aan de onthaalmedewerker.
  • Medi-Assistance of Medi-Link: breng je verzekeringsmaatschappij tijdig voor je opname op de hoogte van je opname. Zij sturen jou en het ziekenhuis een bevestigingsbrief.

Geef diefstal geen kans! Laat grote geldsommen of waardevolle voorwerpen thuis. Als je deze toch nodig hebt, berg ze dan veilig op in je kluis op je kamer. AZ Sint-Maarten is niet verantwoordelijk voor verlies of diefstal.

Documenten

Word je meerdere dagen opgenomen? In onze infobrochure vind je handige informatie, zoals:

  • Wat moet je doen voor je opname? (wat meebrengen, wie verwittigen, ...)
  • Hoe verloopt de dag van je opname? (hoe schrijf je je in, ...)
  • Hoe verloopt je verblijf? (patiëntveiligheid, rooming-in, maaltijden, bezoekuren ...)
  • ...