Proeven van caleidoscopische ingangen bij het vastzitten in complexe problematiek waarbij we in speeddate tempo wandelen langs de verschillende ateliers en hun mogelijkheden voor de kinderen, jongeren en hun families tijdens een opname.
Welke creatieve, verbale en non-verbale ingangen kan je nemen in het werken met gezinnen? In deze workshop word je uitgenodigd om met je professioneel netwerk stil te staan bij complexiteiten waar je ook als hulpverlener tegenaan kan lopen. Er wordt ont-moet en genavigeerd door complexiteit door te tekenen, elkaar te spreken, te verbeelden. Welk team-of-support heb je om je heen? Welke plekken in je werkcontext betekenen iets? Welke veerkracht is inherent altijd aanwezig? We voelen hoe individueel ervaren moeilijkheden geconnecteerd raken met een collectief van anderen en hoe uit dit veerkracht, nieuwe ideeën kunnen ontstaan.
Sabine Vermeire
Systeemtheoretisch en narratief psychotherapeut, opleider, supervisor en staflid aan de Interactie-Academie vzw. Expertiseterreinen zijn werken met kinderen, jongeren, ouders en gezinnen in zorgwekkende omstandigheden (hechtingsmoeilijkheden, geweld, misbruik, pijnlijke levensgeschiedenissen, psychiatrische problematiek) en het werken met creatieve methodieken als het praten stokt. Zij publiceerde over deze thema’s en engageerde zich in meerdere projecten binnen dit veld
Kristel Kuppens
Systeemtheoretisch psychotherapeut en master in de klinische psychologie, opleider, supervisor aan de Interactie-Academie vzw en Systeemtherapeut op de afdeling kinder-en jongerenpsychiatrie TheA bij de adolescenten. Expertiseterreinen zijn werken met ouderschap bij complexe en langdurige problematiek, gezinnen met pijnlijke levensgeschiedenissen o.v.v. hechting, relationele dynamieken, grensoverschrijdende situaties (verwaarlozing, geweld, misbruik), ernstige problematiek bij de kinderen en/of ouders.