Overslaan en naar de inhoud gaan

Facts & figures

Activiteiten

Uit de cijfers blijkt dat de groei van AZ Sint-Maarten, die we inzetten na de inhuizing in het nieuwbouwziekenhuis in 2018, ook in 2022 verdergezet wordt. Zo vertonen de activiteiten globaal gezien een stijging ten opzichte van 2021.

Deze groei ten opzichte van 2021 situeert zich zowel bij het aantal unieke patiënten dat AZ Sint-Maarten behandelde (+5,9%) als bij het totaal aantal patiëntencontacten (+3,3%).

Het aantal patiënten die minstens een nacht in AZ Sint-Maarten verblijven, neemt toe met 4,9%. Globaal zien we een daling van de verblijfsduur met 4,1%. Een patiënt op inwendige verblijft gemiddeld iets meer dan vier dagen in AZ Sint-Maarten, een patiënt heelkunde iets minder dan drie, een geriatrische patiënt ruim dertien dagen, de pas bevallen mama’s drie dagen.

Het aantal inschrijvingen in de polikliniek (raadplegingen) en het dagziekenhuis blijft zeer sterk stijgen. Binnen de polikliniek zien we stijging met 3,8%. De activiteit in de dagziekenhuizen, dagheelkunde, endoscopie en pijnkliniek stijgt met 6 à 7 %. Deze stijging is zeer sterk binnen gastro-enterologie, geriatrie, medische oncologie, orthopedie, oftalmologie en urologie. Het aantal spoedcontacten stijgt met bijna 15%.

Patiëntencontacten
(excl. medisch-technische diensten)

Unieke patiënten
(excl. medisch-technische diensten)