Overslaan en naar de inhoud gaan
AZ Sint-Maarten

In aanloop naar de verhuis naar de nieuwbouw dit najaar stelt AZ Sint-Maarten een nieuw logo voor. Het ziekenhuis ruilt de vertrouwde turkoois-grijze M in voor een strak en modern kenteken. 

Het nieuwe logo reflecteert welke organisatie AZ Sint-Maarten in de loop der jaren is geworden: een groot regionaal ziekenhuis dat professionele, toegankelijke en betaalbare zorg biedt aan iedereen.

“Het logo sluit ook aan bij de ambities die het ziekenhuis voor de toekomst heeft”, zegt algemeen directeur Jan Ennekens. “We willen dat het visuele aspect aansluit bij het hypermoderne ziekenhuis dat op 15 oktober 2018 zijn deuren opent.”

Dat nieuwe ziekenhuis zal de huidige drie campussen samenbrengen op één locatie en is uitgerust met de meest moderne voorzieningen en infrastructuur. 

Afscheid van het oude logo

Met de introductie van het nieuwe logo neemt het AZ Sint-Maarten afscheid van de vertrouwde M die twintig jaar dienst heeft gedaan.

Het voormalige logo werd geïntroduceerd toen het AZ Sint-Jozef, aan de Leopoldstraat in Mechelen, fusioneerde met het Duffelse AZ Sint-Norbertus. Beide ziekenhuizen gingen vervolgens door het leven als AZ Sint-Maarten. In 2006 kwam daar ook nog eens het Dodoensziekenhuis bij, waarna AZ Sint-Maarten drie campussen overkoepelde.

Een omhelzing, een krachtig gebaar

Wie het logo nader bekijkt, ziet een omhelzing. Een knuffel, om geluk te delen of troost te bieden, is een krachtig gebaar dat verbondenheid weerspiegelt.

Om die warmte draait het ook bij AZ Sint-Maarten. Dag en nacht zetten wij ons in zodat patiënten, hun bezoekers en onze eigen collega’s zich geborgen voelen.

Het logo symboliseert ook de openheid van het ziekenhuis. We zijn er niet alleen voor wie nood heeft aan onze hulp en expertise. We omarmen ook nieuwe inzichten en innovaties die bijdragen aan een nog betere dienstverlening.

Diepblauw en okergeel

Ook de kleuren van het nieuwe logo, diepblauw en okergeel, benadrukken die warme en open identiteit. De keuze voor de kleuren vloeit voort uit het gevelkunstwerk van de Antwerpse kunstschilder Koen van den Broeck. Zo creëren we een verbondenheid tussen het logo en de architectuur van het gebouw.

Ook wie het nieuwe ziekenhuis bezoekt zal een doordacht kleurengebruik opmerken. Dat moet bezoekers helpen zich te oriënteren. Door een grondplan met tal van atriums zal natuurlijk licht de kleuren extra benadrukken.  

Ingebruikname

We zullen het nieuwe logo de komende maanden geleidelijk aan in gebruik nemen. Je zult het eerst zien verschijnen in onze personeelsadvertenties, website en publicaties. In een latere fase zullen alle patiëntenbrochures en briefpapier worden aangepast.

Vanaf 15 oktober 2018, de openingsdatum van het nieuwe AZ Sint-Maarten, zal bij alle communicatie uitsluitend het nieuwe logo te zien zijn.