Overslaan en naar de inhoud gaan
AZ Sint-Maarten

Op 22 augustus 2002 verscheen de Wet op de patiëntenrechten in het Belgisch Staatsblad. Het was de eerste keer in België dat patiënten, de gezondheidszorg en de beroepsbeoefenaars de belangrijkste rechten van de patiënt wettelijk bepaalden. De wet versterkt de rechtspositie van de patiënt met een duidelijke verankering van de patiëntenautonomie in de praktijkvoering van de gezondheidszorg tot gevolg.

De wet beschrijft acht rechten die een individuele gezondheidszorgbeoefenaar tegenover zijn patiënt moet garanderen in het kader van het verstrekken van gezondheidszorg.

Over welke patiëntenrechten spreken we?

  1. Recht op een kwaliteitsvolle dienstverlening
  2. Recht op vrije keuze van zorgverlener
  3. Recht op informatie over de gezondheidstoestand
  4. Recht op informatie over en toestemming voor elke medische handeling
  5. Recht op een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier, met mogelijkheid tot inzage en afschrift
  6. Recht op privacy en respect voor intimiteit
  7. Recht op klachtenbemiddeling
  8. Recht op pijnbestrijding

Meer informatie over elk van deze rechten leest u op https://www.azsintmaarten.be/patienten/de-ombudsdienst/patientenrechten.

Wat bij schending van de patiëntenrechten?

Bij de organisatie van een ziekenhuis zijn heel wat medewerkers betrokken. Allemaal streven zij ernaar om een patiënt de best mogelijke zorg te verlenen. Maar soms loopt er al eens iets mis. Door het recht op klachtenbemiddeling in de wet te integreren riep de overheid een onafhankelijke en neutrale ombudsdienst in het leven.

De ombudsfunctionaris is de onafhankelijke, neutrale schakel tussen de patiënt, zijn familie, zijn huisarts en het ziekenhuis en is gebonden aan het beroepsgeheim. Klachtenbemiddeling is kosteloos.

Procedure

Stap 1: bespreek met de rechtstreeks betrokkenen

Dit zijn:

  • de behandelend arts
  • de (hoofd)verpleegkundige
  • of andere medewerkers

Stap 2: je bent niet tevreden over de opvolging, blijft met vragen zitten of je durft deze stap niet alleen te zetten?

Bij de ombudsdienst kan een patiënt of zijn vertegenwoordiger terecht met al zijn opmerkingen, suggesties en klachten in verband met de zorgverlening in het ziekenhuis.

De onafhankelijke ombudsfunctionaris analyseert elke klacht en bespreekt ze met de betrokkenen. Indien noodzakelijk organiseert de ombudsdienst een bemiddelingsgesprek. Op basis van klachten worden aanbevelingen uitgewerkt om terugkerende klachten structureel te vermijden.

Contact

  • E-mail: ombudsdienst.azsintmaarten [at] emmaus.be
  • Telefoon: 015 89 21 16
  • Locatie: route 116.
    • Je maakt best een afspraak.
    • Openingsuren: dinsdag, donderdag, vrijdag van 9.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur (uitzonderingen mogelijk tijdens (school)vakanties, feest- en brugdagen).