Overslaan en naar de inhoud gaan

Facts & figures

2021

Patiëntencontacten (excl. medisch-technische diensten)

308.478

278.352

328.360

Unieke patiënten (excl. medisch-technische diensten)

92.008

206.814

185.196

221.156

De daling van de activiteiten 2020 t.o.v. 2019 is toe te wijzen aan COVID-19. Deze tendens stellen we vast bij alle algemene ziekenhuizen.

Medewerkers

2021

Actieve personeelsleden (excl. langdurig zieken)                          1.693                1.698             1.700
 Artsen (totaal) 228 238 244

Waarvan: ziekenhuisartsen/spoedgevallenartsen

Waarvan: consulenten/toegelaten artsen   55 50

Lokale en internationale awards

Ziekenhuisapotheek AZ Sint-Maarten wint de Pfizer innovation award

Met de ‘Pfizer innovation award on medication logistic management’ heeft farmaceutisch bedrijf Pfizer de ambitie om innovatie in ziekenhuisprocessen aan te moedigen, antwoorden te zoeken op actuele logistieke uitdagingen van het geneesmiddelenproces en daarbij een meerwaarde te creëren voor patiënt, ziekenhuis en leverancier. Pfizer weerhield twee projecten van AZ Sint-Maarten voor de TOP 3 van laureaten. Uiteindelijk ging de voorkeur naar een project rond ‘De kunst van het herconditioneren’.

Medicatie is bij levering door leveranciers niet scanbaar in ons ziekenhuis en moet ook individueel verpakt worden. AZ Sint-Maarten beschikt momenteel over vier toestellen om van elke farmaceutische vorm (van pilletje tot ampule) scanbare eenheidsverpakkingen te maken: Pentapack, Unit one, Label one en de Baxter robot. In vaktaal noemt dit proces ‘herconditionering’.

IFHE2020 Award voor AZ Sint-Maarten

AZ Sint-Maarten en VK Architects & Engineers wonnen de IFHE2020 International Building Award! De prijs werd uitgereikt op het congres van de International Federation of Healthcare Engineering in Rome en drukt de waardering uit voor het concept en het design van ons ziekenhuis dat ze als futureproof en patiëntgericht omschrijven.

De jury was aangenaam verrast door de architecturale en technische oplossingen die werden gekozen en waarbij werd gewerkt met een ruimtelijk gevoel, veel natuurlijk licht, een uitzicht op een groene omgeving en diverse duurzame technieken. Het resultaat zijn hoogkwalitatieve ruimtes die een positieve invloed hebben op zowel de patiënt als de medewerker.