Overslaan en naar de inhoud gaan

Juni 2022 lijkt COVID-19 veraf. Na 2020 beïnvloedde het virus ook in 2021 in belangrijke mate de activiteiten en werking van ons ziekenhuis. Een belangrijk lichtpunt waren de vaccinatiecampagnes die toelieten de negatieve medische effecten van een besmetting te beperken.

Congrescentrum werd vaccinatiecentrum

AZ Sint-Maarten stelde alles in het werk om van haar ziekenhuis een coronaveilige omgeving te maken voor patiënten, bezoekers én medewerkers. Van zodra vaccinatie van het zorgpersoneel aan de orde was, bouwde ons ziekenhuis haar congrescentrum om naar een vaccinatiecentrum. Organisatie, processen en communicatie werden in spoedtempo op punt gezet. Een huzarenstuk. Door de drempel om zich te laten vaccineren voor zowel de basis- als de boosterprik zo laag mogelijk te leggen, creëerde AZ Sint-Maarten een omgeving waarin 97,5 % van de personeelsleden, artsen, vrijwilligers, stagiairs en jobstudenten zich lieten vaccineren.

Infrastructuur als hefboom voor veilige zorgomgeving

Ons nieuwe ziekenhuis bleek van grote meerwaarde. Onze ruime zorgboulevard liet ons toe om op een coronaveilige manier patiënten, bezoekers en medewerkers te ontvangen. In combinatie met bijzondere bezoekersmaatregelen zorgden gescheiden medewerkers-, patiënten- en bezoekersstromen voor minimale contacten tussen de verschillende groepen in de dagelijkse omgang. COVID-19-eenheden konden perfect afgesloten worden. Patiëntenkamers met alle actuele comfort zorgden ervoor dat patiënten zich comfortabel voelden.