Overslaan en naar de inhoud gaan

Zonnepanelen

Het dak van AZ Sint-Maarten werd in 2021 bekleed met 1.590 zonnepanelen. Ze zullen 679.725 kWh energie per jaar produceren, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van ongeveer 195 gezinnen. De zonnepanelen op het dak van AZ Sint-Maarten zijn een eerste stap in het gebruik van deze hernieuwbare energie. In de toekomst voorzien we nog panelen op de parking en op andere gebouwen op de ziekenhuissite. Bij afronding van het volledige project op de AZ Sint-Maarten-site zullen we in staat zijn voor 50% in onze eigen elektriciteitsbehoefte te voorzien.

Drie ton afval krijgt een tweede leven

Jaarlijks verbruikt ons ziekenhuis zo’n zes ton sterilisatiedoeken. Deze doeken bestaan uit polypropyleen, een soort plastic. Onderzoek wees uit dat deze stof kan worden omgezet in korrels waarmee industriële bedrijven bijvoorbeeld speelgoed of bloempotten kunnen maken. Sortering van de doeken start op het OK (operatiekwartier) waar medewerkers de doeken apart voorsorteren. Vervolgens halen medewerkers van de sociale werkplaats ‘Ons Tehuis Brabant’ de doeken op. Hun bewoners zijn echte experten in het voorbereiden van de doeken voor recyclage. AZ Sint-Maarten steunt op deze manier naast duurzaamheid dan ook tewerkstelling van personen met een verstandelijke beperking.

Internationale solidariteit: nieuw gezondheidscentrum in Balaw

Door een nauwe samenwerking realiseerden Memisa, de plaatselijke bevolking, AZ Sint-Maarten en de Provincie Antwerpen de bouw van een nieuw gezondheidscentrum in Balaw (deel van onze partnerzone Budjala, DR Congo). Dit centrum vervangt het oude en zal zo de kwaliteit van de zorg aanzienlijk verbeteren.

Al meer dan vijftien jaar steunt ons ziekenhuis, samen met onze ziekenhuismedewerkers, via de vzw Memisa de gezondheidszone in Budjala. Naast de jaarlijkse bijdrage, doneerden we in 2020 en 2021 een extra gift van €15.000 wat het hele bouwproject mogelijk maakte.

In dit hele proces werd enerzijds gekeken naar milieuvriendelijkheid. Anderzijds focuste het project op duurzaamheid. Met behulp van opleidingen leerden de bouwploegen aan de lokale gemeenschap hoe ze het gebouw in de toekomst moeten onderhouden. Een project waar we graag ons steentje aan bijdroegen en fier op zijn!